Photobucket Photobucket Photobucket

Driving lesson

Assalamualaikum semua . Fiza in the house again..haha..saje je mengacau kat blog aku nih...nak bersihkan sesawang yang melekat kat blog ni setelah lama tak update . Pantang ada peluang guna lappy , apa lagi , manfaatkanlah peluang ni dengan sebaik-baiknya..cewahhh..Hari ini 19.3.2012  , 3.42 p.m tadi Encik Azmi text aku tanya boleh belajar tak keter esok an . Then dengan slambernya aku reply "OK boleh " . Barulah terdetik kat akal sihat aku nih , esok belajar kereta then lusa Result SPM . Maybe Allah nak hilangkan rasa gemuruh dan nervous dalam jiwa aku dengan alihkan perhatian aku terhadap hari lusa dengan belajar kereta kowt..Alhamdulillah ....Semoga Allah kurniakan ketenangan hati dalam diri aku ini . Ameen ..

Berbalik kat topik atas , aku nak la cerita sikit pasal driving lesson aku ni..sebenarnya memang terniat lama dah nak post pengalaman aku start dari KPP sampaila praktikal 10 jam ni , tetapi tidak berkesempatan lah . Almaklumla , bz memanjang..<cewah..mengalahkan menteri> haha...minta maaf yer..aku memang banyak mengarut sikit yer..Sesiapa yang kenal aku , tahulah aku macam mana ..Ok..lets start with the story ..nanti karang makin jauh pulak aku merepek <bling bling ..muka tak comel> haha.





1) KPP

Pernah dengar tak sebelum ni perkataan KPP ? sape pernah dengar , bukak mata luas-luas..haha..kidding saja..Mesti pernah dengar kan , tak kisahla daripada kwn2 ke etc . KPP ni stans for kursus pemandu profesional..ahahaha....tadew la..KPP stands for Kursus Pendidikan Pemandu kalau tak silap lah...Well, tu adalah step 1st sebelum bergelar seorang PEMANDU . Well, dah namanya pun kursus kan , so sah sahla kita kena dengar ceramah pasal pemanduan ni selama 5 jam . I repeat " 5 JAM " ..haha sanggup tak..kalau sanggup , say  alhamdulillah ..well, depends pada tempat korang belajar lah..Aku daftar belajar memandu under Metro Driving Academy cawangan Andalas , so aku pergi KPP kat main academy di SUBANG JAYA . Aku bertolak kul 7.15 then sampai sana pukul 9 lebih . waiting for the hall open at 10.a.m . Kursus start kul 10 smpailah kul 4.30..jangan risau , bukan straight 5 jam , ada lunch break lah..what can i say about the KPP ? well, totally awesome..haha..aku tak bosan langsung..kalau ngantuk tu normallah time time nak lunch tu sebab sangat lah lapar..penceramah dia sangat kelakar dan tak kering gusi aku gelak . guess what , after habis je KPP pukul 4.30 , waiting for the thumb print hampir setengah jam , bertolak balik pukul 5.00 petang sampai rumah hampir pukul 6.30..fuhh...sangat penat ..sampai je rumah , solat n mandi , buat apa yang patut then aku terus tidur sampaila keesokan harinya ..haha..ibu aku cakap "hang ni macam baru lepas mendaki bukit..padahal dengar ceramah je pun.." haha ..biasaa bro..rasalah sendiri yer..;)

2) TEST KOMPUTER

Test Komputer ni kawan-kawan aku kata senang saja . Bagi aku , boleh tahanlah soalan dia..tak susah dan  tak senang . After about 2 weeks KPP , aku kol lah Encik Azmi , nak g test kom ..so dapat pergi hari isnin . Malam before test kom baru aku sibuk duk baca buku KPP n jawab soalan .. haha..terukkan aku nih..sebenarnya aku ada jugak bukak buku tu dan baca before this ..so tak ada lah rasa pressure sangat .Esok pagi dengan muka slumber aku nih , pergila kat pusat ujian . sampai2 je aku fikir aku boleh relaks baca jap..skali aku dapat turn ke 2..aduhai..dalam hati ,  tawakkal sajalah ..haha..aku siap 20 min awal sebenarnya , tapi aku saja lengahkan masa sampailah minit ke 9 + + barulah aku stop n semak jwpn aku . Alhamdulillah , aku taknak la sebut markah ,tapi aku boleh cakap yang aku lulus ujian itu...haha..sorry yer..ta mau cakap markah .. seganlah..btw , test kom ade 3 bhgn .A B dan C..semuanya logik sahaja . . ade test warna dan nombor . my advice , buat je latihan 500 soalan dalam buku tu pluz cd dia . InsyaAllah berguna . Habis je test kom , aku fikir bolehla aku balik rumah , rehat and do the housechore..tapiiii...En.Azmi bawak aku terus p Modul 6 jam tu..hahaha...terjatuh rahang aku and ta terkata apa-apa..apa lagi , dengan rela hati aku p Modul 6 jam itu .

3) MODUL 6 JAM

Modul 6 jam ni sebenarnya 3 jam teori dan 3 jam praktikal .3 jam teori itu macam biasalah dengar ceramah . sampai2 sahaja lepas thumb print , aku dengan akk yang seorang ni pun ditempatkan di dewan 2 . Aku dapat dewan 2 sebab aku just ambil lesen kereta sahaja . so ta payah pergi dewan 4 . Masuk je dewan tu , dah kena tanya markah test kom..haha..nasib baik aku tak kena..so kira lepas lah..Then , dengarlah ceramah tu . Aku dapat cikgu yang baik dan sporting . macam2 lah aku belajar pasal kereta . Alhamdulillah , aku bersyukur sangat , kebetulan hari tu hari isnin , ada test JPJ so ta payah la kiteorg pergi LITAR ..ahaha..doa aku selama ni termakbul juga sebab aku taknak lah kena bukak tayar kereta..haha...apelah aku ni kan..mengada-ngada betul .. then habis 3 jam ceramah , makan n solat semuanya , encik Azmi bawak kami pergi belajar praktikal . Kak Lin start dulu , baru lah aku . 1st time memandu n pegang stereng..fuhhh...berdebar gaklah..belajar bawak dulu keliling metro then belajar parking n 3 penjuru..Naik bukit belum lagi sebab nak mahirkan dulu stereng , clucth and brake . fuhh..MANTAP..haha..habis je belajar , mula lah badan aku terasa sengal sengal and kaki aku lenguh sangat ar...biasala..newbie katakan ..hehe..then habis je belajar , balik lah rumah . habis belajar kul 4.30 , balik sampai rumah pukul 5 petang . whoa..sangat penat . macam time KPP tu , balik je rumah , aku landing terus kat sofa daaaaaaannnn.... ...... ta sempat pun na tidur..haha..ibu aku kata tak elok tidur time asar . So , makanlah kejap , main komputer and so on , na lawan penat punya pasal..tapi tak terdaya..after maghrib je , terus aku tidur smpailah aku terjaga pukul berapa tah,..haha..teruk betul aku ni..sekali lagi , ibu aku geleng kepala tengok keletah aku..haha..

4) PRAKTIKAL 10 JAM

Siap je lesen L, En.Azmi tanya aku , boleh belajar tak rabu ni? huhu..aku pun ok sahaja..macam biasa , bertolak ke METRO ..dan start belajar bawak kereta KANCIL merah yang comel itu..hehe..Actually , aku baru belajar 3 jam sahaja ..1st day 1jam stgh n 2nd day sama jugak. 20 hb ni baru 3rd class..huhu...

  • 1st day : mcm hapew tah aku belajar..haha..boleh la sikit2 pulas stereng tu . Belajar Parking dan 3 penjuru . Fuhh...best...Something happened waktu belajar parking..haha...mmg aku segan giler ah..entah macam mana aku boleh terlanggar 4 tiang time nak undur kereta waktu parking..belakang tu pulak ada banyak kereta , segan giler...En.Azmi suruh aku pergi angkat tiang yang aku jatuhkan. Dengan muka tak malunya , aku pun angkatlah dengan perasaan sebal dalam hati aku..time tu aku niat dah taknak dah buat kesalahan tu lagi..hadoyai...serius malu..And Alhamdulillah , aku tak buat kesilapan sama..so what can i say , biasala newbie kan...lama2 mahir lah tu..3 penjuru so far so good . naik bukit tu yang cuak sikit tu..haha..aku asyik terlupa turunkan handbrake saja..apelah fiza nih..banyak makan semut kah..
  •   2nd day : Alhamdulillah , aku makin cekap handle kereta KANCIL merah yang comel itu . Parking , aku dah paham dah step dia n 3 penjuru pun . Naik Bukit ada kemajuan. Alhamdulillah...segala urusan berjalan lancar hari tu . biasalah . pepatah melayu ada cakap , alah bisa tegal biasa kan..so...practice makes perfect lah . Aku sangat puas hati dengan improvement aku ..so , KEEP IT UP FIZA ! En.Azmi cakap kalau aku dah mahir jam ke 4 , aku start bljr kat jalan raya...whoa..berdebar-debar..then jam ke 8 QTI , then belajar lagi and then JPJ..whoaaaa...



tu je la sedikit sebanyak pengalaman yang aku boleh cerita pasal driving lesson aku . InsyaAllah nanti aku   sambung story mory lagi lah pasal pengalaman aku QTI dan JPJ ..haha..Harap2 korang tak bosanlah baca cerita aku yang panjang lebar nih . Aku memang excited bab-bab bercerita ni ...macam ada bakat jadi penglipur lara je aku nih..haha..<perasan je aku ni > K lah , tangan pun penat dah melayan aku menaip kat blog nih..time untuk aku stop and pergi dapur masak untuk abah aku . FYI , ayah aku puasa hari ni , so nak kena masak lah untuk abah ku yang tercinta..haha..aku fikir abah main2 je..rupa2nya betul..haih..k la..COOKING TIME ! enjoy ur time here kay...ASSALAMUALAIKUM semua..beta nak berundur diri..haha...
Terima Kasih Kerana Sudi Singgah :3

1 comment:

  1. Akak, saya thn ni pun bercadang nak belajar memandu, saya duduk dkt sekitar andalas jugak, and kelas memandu yg plg dkt Metro Driving, tp saya risau kalau tmpt tu sediakan cikgu2 yg ta professional, so saya na tnya pndpt akak metro driving ni bagus tak? Hehehe hrp akak boleh respond

    ReplyDelete