Photobucket Photobucket Photobucket

Yummy..Biskut marble Salji

Assalamualaikum..How ur day today ? I hope everythig just fine enough kay .. What about my day? well , let say..Alhamdulillah, all praises to Allah . All went smooth today but a little bit tired lah . seriously..sampaikan tak larat dah mata nak bukak masa menonton cerita favourite aku...Ibu geleng kepala je tengok aku..Ibu cakap aku ni dah macam mangsa Tsunami da..haha..

Nampaknya bulan mac sudah berakhir . Entry last aku update pun bulan mac..so rasanya macam da lama juga la aku tak update blog aku ni..bukan ape , aku malas sebenarnya nak berjaga malam ..hehe..sekarang aku da pandai tidur awal tau sejak PC aku masuk hospital dan rasanya akan keluar selepas angah habis SPM...whoa..lama lagi tu..haish...aku terpaksa tahan keinginan aku nak main game harvest moon dan pokemon..isy2..abah cakap..da besar panjang pun main game budak-budak..haha..biasala ,..anak abah yg perempuan sorang ni mmg macam tu...abah ta kenal ke..hee..Hari ni mood rajin update blog da tiba..hari ni aku terlebih excited lak nak bercerita..hehe..bukan ape..na kongsi someting ngan korang..na tau tak?? kalau nak tau...kenyit mata 3 kali depan blog aku ni..heee..merepek je la fiza ni..hari ni aku nak share something mouth watering dengan korang semua pembaca blog aku ni..Well , actually i'm fasting today..Just reviving our last Prophet's Sunnah ...Lupa ka...hari ni kan hari Isnin..so..Jomlah kita puasa sunat Isnin Khamis kay..:)

Ok..actually siang tadi aku duk meng-usha resepi-resepi..bukan ape..menyedapkan mata saja...walaupun tekak menahan makanan drpd masuk..tapi aku ni punya la tak senonoh..p usha resepi2 dekat Mr.google..hehe..bukan buat aku makin lega..makin lapar ada la..jangan tiru perangai saya kay..ta senonoh betul..haha..usha punya usha punya usha...sekali..aku terjumpala satu resepi ni...Biskut Marble..haha..Simple sangat..aku usha la resepinya...buat checklist barangan dekat rumah aku..nak bagi habis segala stok semua dekat rumah aku ni ha..haha..so..aku nekad malam ni aku buat biskut ue...fuhh..sabar je la..

Malam pun menjelma..Line clear..Aku tengok ibu aku da kat bilik..ahaha..so aku teruskanlah mission tak berapa IMPOSSIBLE aku ni ha...Setting barang2..ok..clear..ready perkakas...checked...Dan misi pun berjalan..haha..sangat riang ria di hati ku..lalalalaalala..menyanyikan lagu Sway ..sekali..

" Kakak nga watpe ni"

haha..mcm na tercabut jantung aku ni ha..ibu sergah dari belakang..hak3..aku tersengih mcm kerang ta berapa busuk an..aku ckp la..Mission Impossible..haha..dan ibu pun cakap..."Mission impossible tengkorak hang" haha..sekali lagi..aku sengih secomel-comelnya...dan teruskan kerja aku..
"Akk pernah tengok x muzium kek? Kalau ta menjadi biskut ue..dengan biskut , brg buat biskut dan hang sekali ibu letak dalam muzium ue.."

Fuhh.amaran keras..hak3..Baiklah..anak ibu yang baik ni menurut perintah yer,...Dengan berbekalkan tulang 4 kerat aku ni ha..aku berhempas pulas buat..cewah..ayat ta menahan..mcm nak buat kilang kuih je padahal buat biskut je...hehe..Alhamdulillah , menjadi juga..hak3.sekali lagi ibu menjenguk dapur ..

"Astaghfirullah...DAPUR aku.." dan ibu hanya mampu menggelengkan kepalanya..

haha..ape la aku nih...tapi segalanya berhasil..Di mana ada kemahuan di situ ada kejayaan..sebenarnya..tujuan aku buat biskut ni sbb nak buat ibu n abh tersenyum..bukan apa..tengok diaorg letih sangat..so..aku pun mula la nak ubah suasana..hehe..yeah..ibu n abah tersenyum..dan ibu kata..sudah besar panjang rupanya anak dara ibu sorang ni..dah boleh makan jasa dia dah..hehe..aku hanya mampu garu kepala aku yang tak gatal..Mission Impossible aku accomplished ...hehe..tahniah fiza..:)

 

hehe..macam biasa..sharing is caring kan awak semua..so..aku nak la sharing photo yang aq snap snap tadi serta resepinya sekali..enjoy kay..hehe..bukan niat nak show off ke ape..juz berkongsi yer..;)
actually.nama dia biskut marble saja..tapi aku saja tambah..BISKUT MARBLE SALJI..aku tak suka taste dia..tp..aku ubah la sikit..em..boleh tahan..n not bad..lepas ni aku nak upgrade resepi ni..wallllla...akan ku masukkan dalam senarai kuih raya..haha




Jom usha resepi kay...

  • 125g butter lembut ( butter pada suhu bilik)
  • 95 gram susu pekat manis
  • 1sudu besar gula halus/icing
  • 1 3/4 cwn tepung naik sendiri (ayak)
  • 1sudu besar serbuk koko.-ayak-.(jgn guna van houten..siyez..pahit..aku da buat..haha)
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • gula icing sedikit untuk ditabur di atas permukaan biskut..(yg ni optional)
Cara-cara :

  1. Putar  butter , esen vanilla, susu pekat manis dan gula sehingga kembang ..
  2. Next , masukkan tepung naik sendiri yg telah diayak sedikit demi sedikit dan uli sehingga boleh dikepal dengan tangan..(kalau adunan still melekit lagi..tambahkan tepung kay)
  3. ambil 1/3 adunan yang telah diuli itu then letak dalam mangkuk yang lain..masukkan serbuk koko dan uli sehingga sebati  kay..
  4. bila dah siap..cubit sikit adunan yang putih dan sedikit adunan yang berkoko..korang gabungkan dan tenyeh dia smpai bercampur warna ..nmpk mcm marble gitu dan bulatkannya...masukkan dalam loyang ..n bakar pada suhu 160 darjah celcius selama  15-20 min kay...
  5. Then biar sejuk n masukkan dalam cup kecil..ta kesahla na letak ke tak..ikut suka..then tabur la gula icing..or gula yg korang kisar smpai halus..na bg effect 'salji'..hehe..optional..
  6. Selamat mencuba..;)


Terima Kasih Kerana Sudi Singgah :3

No comments:

Post a Comment