Photobucket Photobucket Photobucket

Leave it to HIM

Hari ni tak putus-putus junior a.k.a adik-adikku bertanyakan pendapat aku . Rasa terharu pulak bila ditanya sedemikian . Nak nangis pun ada juga *melebih tu* . Alhamdulillah , terima kasih adik-adik sebab sudi bertanya kat akak ni . Well , guess what , actually aplikasi kemasukan murid lepasan SPM a.k.a UPU dah pun dibuka .

sila terjah halaman ini yer http://upu.mohe.gov.my
Korang boleh terjah laman web UPU tu . Seperti biasa , aku pun pernah berada dalam situasi yang sama . Kadang-kadang situasi ni merumitkan bila kita stuck antara pilihan sendiri dan pilihan ibu bapa . *cewah , macam cakap soal jodoh pula* . Well , actually benda ni bukan suatu masalah yang besar sangat . Kita kena cari jalan penyelesaiannya juga .

Setiap ibu bapa inginkan yang terbaik untuk anak-anaknya betul tak ? Dan dalam masa yang sama , kita pun ada juga apa yang kita impikan or  in other word cita-cita kita sendiri . Bila cita-cita kita bercanggah dengan apa yang ibu bapa kita impikan , of coz la kita dalam dilema . Frankly speaking adik-adik sekalian , bila ibu bapa restui pilihan kita , In Shaa Allah , jalan kita menuntut ilmu itu senang . Ibu bapa merupakan backbone utama kita sebenarnya other than kawan - kawan kita . 

Firstly ,why not duduk semeja , bincang baik-baik dengan parents kita . Listkan pro dan cons dan raih persetujuan bersama . Parents kita sayang kita , mereka hanya mahukan apa yang terbaik untuk diri kita . Secondly , Istikharah tu penting adik-adik sekalian . Istikharah bukan je kita lakukan untuk mencari jodoh , tapi juga dalam membuat sesuatu keputusan , mencari petunjuk malah sekecil-kecil keputusan juga . Istikharah memerlukan mujahadah . Tanpa usaha , doa dan tawakkal tak berguna juga . 
" Aku dah solat istikharah dan doa semua . Kenapa aku tak dapat mimpi lagi . Stress! "
Petunjuk yang Allah beri bukan sekadar dalam mimpi je sayang-sayangku sekalian . Jika kita merasakan hati kita tenang  dalam membuat sesuatu keputusan , This is the answer too . Allah Maha Mendengar rintihan hambaNya . Allah sentiasa online 24 jam non stop . Onlinelah dengannya , Call lah Allah pada nombor 24434 , mengadulah padanya . Talian sentiasa ada .
" Firman Allah : Berdoalah kepada Ku , Nescaya Aku makbulkan "
Simple kan caranya,tak perlu pening-pening . Dont make a simple thing become complicated.

"Ya Allah! sesungguhnya aku beristikharah kepada-Mu dengan ilmu-Mu, dan aku memohon kuasa dengan kuasa-Mu, dan aku memohon kepada-Mu daripada limpahan-Mu yang agung. maka sesungguhnya Engkau yang berkuasa dan bukan aku yang berkuasa, Engkau yang Maha Mengetahui dan bukannya aku, dan Engkaulah yang mengetahui alam ghaib. Ya Allah! jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku, maka takdirkanlah ia bagiku serta permudahkanlah dan berkatilah ia bagiku. jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah buruk bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku, maka palingkanlah ia dariku serta takdirkanlah kebaikan bagiku dan redailah ia bagiku "
Sekadar ini sahaja perkongsian dari aku . Ehem , jika bertanya kenapa aku tak nak ambil medik dan beralih ke bidang bioperubatan untuk menjadi pensyarah , semuanya hasil daripada restu keluarga dan petunjuk Allah . Hatiku tenang bila memilih jalan ini dan yakin kepadanya . Biarlah orang kata , masa depan aku susah sebab peluang kerjaya terhad , tapi kalau kita sandarkan sesuatu kepadaNya , bukankah menjadi senang ? Allah beri apa yang kita perlukan bukan apa yang kita nak . He knows the best . Dan kini aku bahagia berada di CFS IIUM even aku tak terpilih belajar ke luar negara . Kenapa ? Allah lebih mengetahui . Kalau ada apa-apa ,jangan segan silu bertanya . Malu bertanya sesat jalan tau . Sekian sahaja celotehku hari ni . Moga bermanfaat

Terima Kasih Kerana Sudi Singgah :3

9 comments:

  1. memey kelas punya nasihatlah :) hahaha. cantik doodle! i pun tak reti buat lagi ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha , pengalaman kita kan . bantu adik2 . 3 days 3 night i practice tangan tau . smpai demam!

      Delete
  2. waaa...dah byk peminat kau jahhh

    ReplyDelete
  3. banyak apenye kun . haha , 15 ja . hg join the club la

    ReplyDelete
  4. kak..bg kite tak tahu la nk pilih course ape? kte nak jadi pengnggur tp xde pon course tu.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha , kalau nak jadi penganggur tu memey takde coursenya dik . Special kes . nak jadi penganggur, Adik tanam anggur je la kat rumah tu . haha

      Delete