Photobucket Photobucket Photobucket

Langit tak selalunya cerah

Assalamualaikum semua .
Kaifa halukum jamia'n ? feeling better today ? Whatever your condition right now , just say Alhamdulillah . All praises to the Mighty God for giving us chance to live in this world , breathing the same air and much more . Once again , Alhamdulillah . Well , it is almost 2 months i left my blog without being updated . Bukan tiada masa , cuma keadaan tidak mengizinkan sebab sibuk dengan study dan juga society lately . Currently finished organizing our first event for PRESSS in CFS IIUM ; Annual Grand Charity Dinner (AGCD) . Alhamdulillah , All things going well even there are a lot of hard circumstances we faced to ensure the event suceeded .

Hari ni aku terasa nak berceloteh pula setelah sekian lama tak update blog ni . Sila rajinkan diri anda melihat semula tajuk post yer *wink wink* . "Langit Tak Selalunya Cerah" . Kenapa aku nukilkan tajuk ni ? kenapa , kenapa dan kenapa? Sabar yer . Persoalan tu akan terjawab juga nanti . Sedar tak sedar , dah nak masuk penghujung semester satu dah . Kejap je dah nak berakhir semester satu aku di cfs iium ni . Dan sedar tak sedar , aku dah melalui Mid-sem exam utk semester satu ni .Macam biasa , bila habis exam mesti kita dapat tahu result . Dan sudah pasti , akan terpancar kegembiraan , kesedihan , penyesalan dan lain-lain perasaan yang sewaktu dengannya . Normal bagi setiap yang mengambil peperiksaan . Ada yang dapat markah yang baik , ada yang sederhana dan ada yang tak berapa baik , itulah adat bagi mereka yang mengambil peperiksaan . Macam mana pulak dengan result aku ? I just said Alhamdulillah , ok .

Apa yang aku nak cakapkan kat sini , bila tamatnya SPM dan mula menjejakkan kaki ke peringkat asasi , matrikulasi dan STPM , all of us start from zero ; nothing . This is what my lecture said . Once SPM is over , than thats it . All of us will start from zero . Jangan terkejut kalau orang yang perform better time SPM akan kecundang waktu asasi . Jangan terkejut juga kalau orang yang tak perform time SPM akan menjadi top student . Well , that is life . Sometimes we're on the top , and then we're at the bottom . Life is like a wheel , remember that . For the whole week , i tried to reflect myself , am i not taking seriously about my studies ? Am i playing around too much ? Am I better than anyone else ? Itulah yang terjadi pada aku sendiri . Aku merasakan aku ni dah pandai sangat sampai terlupa , ada orang lain yang lebih pandai daripada aku . Aku lupa diri sampaikan aku tersasar daripada matlamat asal aku . Aku merasakan dgn SPM aku yang cemerlang tu dapat menjamin kecemerlangan aku kat sini . Tapi sebenarnya tak , bergantung pada kesedaran dan usaha aku sendiri untuk capai matlamat aku . Konklusinya kat sini , jangan bangga sangat dengan apa yang korang peroleh sekarang yer . what goes around comes around . Even korang ni study oversea or local , jangan lah leka sangat dengan nikmat korang dapat sekarang . From here , i tried to reflect myself again and again . In order to achieve my desire and ambition , i must change myself first .

Dalam usaha mencari ilmu ni , kita perlu sabar  . Sabar itu kunci kejayaan . Even Mid-sem kita teruk sekalipun , jangan putus asa tetapi S.A.B.A.R . There is a verse which i pick out from Al-Quran :
" Not so do those who show patience and constancy, and work righteousness; for them is forgiveness (of sins) and a great reward. "

Apabila kita sabar , automatik kita akan tenang and then kita akan lebih optimis . Kemudian , kita akan sedar kesilapan . From that , we must CHANGE in order to get a better result . Bukan tu aje , Check niat tu . Sebenarnya kita belajar sebab apa? sebab nak fly ? lulus exam je ke? dpt pointer bagus? nak semua pandang tinggi pada kita ? Adakah sebegitu ? Recheck balik . Biarlah nawaitu belajar kita tu di landasan yang betul . Fikir-fikirkanlah . Makin tinggi kita belajar , makin tinggi sifat ingin tahu kita dan dalam masa yang sama kita akan sedar :

"oh , banyak lagi yang aku tak tahu rupanya"

As a conclusion , Langit tak selalunya cerah . Get what i mean? This is why i choose this title . Kalau kita tengok langit , kejap cerah , then mendung , gelap dan lain-lain lagi . Langit tak sentiasa cerah je , sometimes hujan . macam tu lah perjalanan hidup manusia . Kita takkan selama-lamanya berada di atas , dan takkan selama-lamanya berada di bawah . Kepada rakan-rakan , teruskanlah perjuangan menuntut ilmu . Tak kira lah kita ni pelajar oversea ke , local ke , kita semua sama je . Yang membezakan kita adalah sebanyak mana usaha yang kita curahkan untuk capai matlamat kita . Sebelum mengundurkan diri , aku nak mohon maaf andai ada terlanjur kata membuatkan sesiapa terasa . Hanya melahirkan pendapat sahaja untuk peringatan diri aku yang leka ni . "Rebounce whenever u fall" . Saya , Siti Nurhafizah Binti Ramli akan bangkit semula untuk kejar cita-cita saya , Semoga perjalanan hidup aku menuntut ilmu sentiasa di bawah lembayung rahmatNya dan juga kalian semua . InsyaAllah .





Terima Kasih Kerana Sudi Singgah :3

No comments:

Post a Comment